مجله زیبایی

مرطوب کننده پوست و تاثیر آن بر روی پوست

مرطوب کننده پوست

مرطوب کننده و تاثیر آن بر روی پوست

مرطوب کننده پوست دمِ دست ترین محصول مراقبت از زیبایی است و شاید همین امر باعث شود، قدرت آن را دست کم بگیرید. همچنین، ممکن است فکر کنید، مرطوب سازی روزانه‌ پوست کار آسانی است و به راحتی از عهده‌ی آن بر می آیید، شما در این مقاله می خوانید که این امر آنچنان هم ساده نیست. برای مثال آیا می دانید تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیست؟ و کدام یک برای پوست شما مناسب تر است. با ما همراه شوید…

چرا باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم؟

اگر می خواهید پوستتان بهتر به نظر بیاید، یکی از آسان ترین و ارزان ترین راه هایی که پیش روی شماست، استفاده منظم از کرم مرطوب کننده پوست است. برای آگاهی از مزایای دیگر مصرف مرطوب کننده، توصیه می کنیم ادامه ی مقاله را بخوانید:

۱. جوان سازی پوست

یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با چین و چروک و شاداب نگه داشتن پوست، گنجاندن کرم مرطوب کننده با کیفیت در روتین مراقبتی پوست است. به خصوص در ماه های سرد، مرطوب نگه داشتن پوست واقعاً به بهبود بافت و ظاهر پوستتان کمک می کند.

۲. درمان خشکی پوست

با مصرف منظم کرم رطوبت رسان، پوست خود را از خشکی و پوسته پوسته شدن محافظت می کنید. هیچ چیز ناخوشایند تر از این نیست که قسمت هایی از پوستتان لک یا تغییر رنگ داشته باشد. پس، برای داشتن چهره ای صاف، تأثیرگذار و یکنواخت، از مرطوب کننده ها کمک بگیرید.

۳. جلوگیری از ایجاد جوش

ممکن است تعجب کنید، اما باید صورت خود را کاملاً مرطوب نگه دارید تا بدون آکنه باشد و از چرب شدن آن جلوگیری شود. هنگامی که پوست شما خشک می شود، غدد چربی پوست برای جبران خشکی آن، چربی (سبوم) اضافی تولید می کنند. بنابراین، منافذ پوستتان مسدود می‌شود و جوش می زنید.

۴. مراقبت از پوست حساس

افرادی که پوست تحریک پذیری دارند، مواردی مانند قرمزی، اگزما و لکه های خارش دار را خیلی تجربه می کنند. اگر پوست شما هم حساس است، به دنبال مرطوب کننده صورت حاوی ترکیبات آرام بخش، مانند بابونه و آلوئه ورا باشید. این مواد از چهره ی شما محافظت می کند و به آن ظاهر مطلوبی می بخشد.

اکنون که فواید مرطوب کننده را می دانید، باید درباره ی زمان و چگونگی استفاده از آن بیشتر بدانید. ممکن است فکر کنید، می توانید هر نوع محصولی را روی صورت خود بزنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید، اما این فکر درست نیست.

برای استفاده صحیح از مرطوب کننده پوست این نکات را رعایت کنید.

به نظر می رسد که استفاده از مرطوب کننده خیلی ساده است. معمولاً این محصول در یک تیوب یا شیشه قرار دارد و روزی یک یا دو بار آن را روی پوست خود می زنید. با این حال، باید بدانید اگر آن را اشتباه مصرف کنید، چندان کارساز نخواهد بود.

استفاده درست از مرطوب کننده پوست ، آبرسانی پوست را افزایش می دهد، از پوسته پوسته شدن و لکه دار شدن آن جلوگیری می کند و یک لایه ی محافظ مرطوب ایجاد می کند که تمام طول روز روی پوستتان باقی می ماند. به علاوه، مصرف صحیح مرطوب کننده صورت کمک می کند تا ترکیبات ضد پیری پوست بهتر عمل کنند، به عبارتی شانس کارکرد آنها را افزایش می دهد.

شاید هنگام مصرف مرطوب کننده، همه ی کارها را به درستی انجام می دهید، اما می توانید با افزودن چند ترفند کوچک به روال همیشگی خود، عملکرد مرطوب کننده را افزایش دهید. در نتیجه، می توانید زمستان را بدون اینکه پوستتان خشک یا ترک خورده شود، پشت سر بگذارید. تنها چیزی که نیاز دارید، یک مرطوب کننده ی با کیفیت و رعایت نکات زیر است:

۱. تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را بشناسید.

از لحاظ علمی، مرطوب کننده اصطلاح کلی است که برای انواع ترکیبات مرطوب کننده به کار می‌رود؛ از جمله:

  • امولینت‌ (emollients): چربی و روغن ها
  • اسکوآلن (squalene): روغن
  • هموکتانت ها یا ترکیبات جاذب الرطوبه (humectants)
  • ترکیبات پوشاننده (occlusive)

اما در دنیای تجارت و بازار جهانی، کلیه اصطلاحات دستخوش تغییر شده‌اند. در واقع، کرم آبرسان و کرم مرطوب‌کننده از جمله واژه‌های تجاری هستند که برندهای مختلف از آنها تعریف‌های متفاوت و دل‌بخواهی ارائه می‌دهند. از آنجاکه هیچ استاندارد مشخص و ویژه‌ای برای تعریف یک آبرسان و یک مرطوب کننده وجود ندارد در بیشتر موارد، هر برندی طبق میزان رطوبت رسانی محصول خود به پوست افراد این دو اصطلاح را تفکیک می‌کنند.

اگر خواهان پوستی سالم و هیدراته در تمام طول سال هستید، فراموش نکنید که باید هر دو فرآیند آبرسانی و مرطوب سازی را روی پوست خود انجام دهید. پس به طور کلی محصولی را انتخاب کنید که حاوی هم مواد مرطوب کننده و هم مواد آبرسان باشد. البته نوع پوست در انتخاب یکی از این دو محصول بسیار مهم است. نکات مربوط به پوست خشک و چرب را در مقاله “تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان ” بخوانید.

مواد مرطوب کننده

مرطوب کننده ها موادی با پایه روغن هستند که مواد پوشاننده (occlusive) مانند وازلین و روغن های معدنی و همچنین امولینت‌ هایی چون استرها و روغن های گیاهی (روغن جوجوبا، روغن نارگیل و …) در برمی‌گیرند. این مواد روی پوست لایه‌ای را تشکیل می‌دهند که مانع از خارج شدن آب می‌شود. آنها همچنین در کاهش خشکی پوست و افزایش لطافت آن نقش مهمی دارند.

مواد آبرسان

آبرسان ها موادی تحت عنوان humectants (هموکتانت یا جاذب الرطوبه) همانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک، آلوئه ورا و … هستند که آب را از هوا یا پوست شما جذب می‌کنند و بر روی پوست نگاه می‌دارند.

۵. ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست را رعایت کنید.

برای اینکه بهترین نتیجه را از محصولات مراقبت از پوست بگیرید، باید ترتیب استفاده از آنها را رعایت کنید. بر اساس تحقیقات بهتر است که از رقیق ترین محصولات شروع کنید و به ترتیب تا غلیظ ترین آنها ادامه دهید. یعنی؛ ابتدا سرم، بعد روغن و سپس کرم را روی پوست خود بمالید. البته ضد آفتاب استثناء است. همیشه باید در آخر استفاده شود. ایده آل نیست که کرم ضد آفتاب را زیر لوسیون یا کرم مرطوب کننده پوست قرار دهید.

زیرا طبیعت ضد آفتاب از جذب محصولات دیگر جلوگیری می کند. در واقع، شما می خواهید مواد مرطوب کننده به خوبی جذب پوست شوند، پس آنها را قبل از ضد آفتاب روی پوست خود بمالید.

۵. در زمان درست از کرم مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

بعد از دوش گرفتن یا شستن صورت، می خواهید رطوبت را در پوست خود حبس کنید؛ اما اگر پوست شما خیلی خیس باشد، لوسیون به راحتی سر می خورد. بهترین راهبرد این است که مرطوب کننده را هنگامی که پوست هنوز نمناک است، مصرف کنید. یعنی بلافاصله بعد از اینکه پوست خود را با حوله خشک کردید، از مرطوب کننده استفاده کنید.

۵. به میزان کافی از آن مصرف کنید.

دقیقاً نمی توانیم بگوییم که چه میزان مرطوب کننده را باید روی صورت و بدن خود مصرف کنید. این اندازه کاملاً شخصی است. بنابراین، برای تعیین آن به کمی آزمون و خطا نیاز دارید.

اگر دیگر نمی توانید کرم بیشتری را روی پوست خود بمالید، احتمالاً زیاد از آن استفاده کرده اید، از طرف دیگر، اگر نتوانید به راحتی لوسیون را در همه جای پوست خود پخش کنید، احتمالاً مقدار کمی از آن را مصرف کرده اید و لازم است مقدار بیشتری را استفاده کنید.

۵. از گردن خود غافل نشوید.

هنگامی که مرطوب کننده پوست را بر صورت خود می مالید، هیچ دلیلی ندارد وقتی به گردن خود رسید این کار را متوقف کنید. بنابراین، از همان محصول روی گردن و قفسه ی سینه خود استفاده کنید. زیرا همه ی این قسمت ها علائم پیری را نشان می دهند. به عکس، از لوسیون بدن روی صورت خود استفاده نکنید. زیرا این کار، پوست حساس صورت را تحریک و منافذ آن را مسدود می کند.

۶. کرم را به سمت بالا بمالید.

با افزایش سن، گرانش زمین پوست شما را به سمت پایین می کشد. برای مقابله با این امر، برخی از متخصصان مراقبت از پوست، پیشنهاد می دهند مرطوب کننده را به سمت بالا روی صورت خود بمالید. ممکن است این کار برای معکوس کردن تأثیر گرانش کافی نباشد، اما دست کم اوضاع را بدتر نمی کند. همچنین، این تکنیک، ماساژ ملایمی است که گردش خون را افزایش می دهد و به کاهش پف صورت کمک می کند. افزون بر این، با این شیوه، پوست شما بیشترین مرطوب کننده ی ممکن را جذب می کند

 

سخن پایانی

قدرت مرطوب کننده پوست را دست کم نگیرید. اگر از مرطوب کننده ای مناسب و با کیفیت استفاده کنید، بدون شک از مزایای آن بهره مند می شوید. برای اینکه به مصرف کرم عادت کنید، پیشنهاد می کنیم هر روز در زمان مشخصی از آن استفاده کنید، مثلاً بعد از دوش گرفتن یا اصلاح صورت. این زمان ها برای استفاده از مرطوب کننده ایده آل هستند، زیرا پوست شما هنوز نمناک است و این رطوبت کمک می کند لوسیون راحت تر به داخل پوست نفوذ کند.

اگر در زمینه ی انتخاب یا نحوه ی مصرف مرطوب کننده صورت و بدن، به راهنمای نیاز دارید، در قسمت «دیدگاه» در خدمت شما هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *