مجله زیبایی

۲ علت مهم تیرگی دور چشم

علل مهم تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم عارضه ای است که علل مختلف دارد از جمله این دلایل میتواند:

  1. اختلال در گردش خون پوست ناحیه پلک و اطراف چشم که درنتیجه سبب تیرگی پوست اطراف چشم میشود.

توقف خون در اطراف پلک و دورچشم بیشتر و طولانی تر هست و ضمن از دست دادن اکسیژن و تیره تربودن خون وریدی باعث تیره تر بودن میشود.

از دلایل دیگر میتوان به کم خونی و بیماریهای تیروئیدی اشاره کرد.

تیرگی دورچشم میتواند دارای نوسان باشد به این معنی که گاهی فرد احساس تیرگی بیشتر و گاه تیرگی کمتری را در اطراف پوست دور چشم احساس می کند.

در دوران عادت ماهانه بانوان بیشتر دچار تیرگی دور چشم می شوند. از عوامل دیگر میتوان به بی خوابی، استرس و تماس با نور آفتاب اشاره کرد.

  1. یک علت مهم تیرگی دورچشم در کشور ما نژاد و ژنتیک هست

ایرانیان و کلا مردم خاورمیانه از تیرگی دور چشم بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان برخوردارند. البته در بدو تولد این تیرگی وجود ندارد و بعداز سن بلوغ رفته رفته ایجاد میشود.

در نوع اول که مشکل، بیماری و کم خونی و تیروئید می باشد میتوان با درمان دارویی نتیجه بهتری گرفت. اما در نوع دوم که همان نژاد افراد می باشد تیرگی با دارو درمان نمی شود. فقط میتوان با استفاده از کرم‌های دور چشم باعث کاهش رفع تیرگی دورچشم شد.

البته برخی از کرمها مانند کرم پودر هستند و باعث پوشانندگی تیرگی می شوند نه رفع آن.

استفاده از کرم مناسب دور چشم معمولا از سنین ۳۰ سالگی شروع میشود و تا حدودی می تواند مانع تیرگی و چین و چروک ناشی از ازدیاد سن شود.

کرمهای رفع تیرگی دور چشم که معمولا صبح و شب استفاده می شود عارضه ای ندارند فقط ممکن است مواد داخل آن باعث ایجاد حساسیت در بعضی افراد حساس شود و از آنجا که جنبه درمانی ندارند ممکن است بعداز قطع استفاده از این کرم‌ها امکان برگشت تیرگی وجود دارد.

رفع تیرگی دورچشم بطور طبیعی

در این روش می توان با استفاده از مواد خوراکی مصرفی که در طول شبانه روز استفاده می کنیم به کمترشدن تیرگی دورچشم کمک کنیم

از جمله این مواد خوراکی میتوان به استفاده از میوه های تازه مانند انار و موز اشاره کرد.

استفاده موضعی از گلاب نیز در رفع تیرگی موثر هست بلکه استفاده خوراکی از گلاب نیز توصیه میشود زیرا سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین  C  می باشد.

خوردن چای سبز نیز در رفع تیرگی پوست اطراف چشم موثر هست زیرا باعث کاهش استرس میشود

خوردن مغز بادام، فندق و پسته نیز می تواند موثر باشد.

استفاده از نمک زیاد سبب احتباس آب در بافت بدن میشود بنابراین مصرف کمتر نمک میتواند از پف و تیرگی دو چشم جلوگیری کند

سخن پایانی: با توجه به نکات اشاره شده فوق در انتخاب کرم های مصرفی دقت کافی داشته باشید و حدالامکان از کرم‌های ارگانیک و گیاهی که عارضه ای نداشته باشند استفاده کنید.